Tuky ve stravě - jaké jíst?
23 Aug

Tuky ve stravě - jaké jíst?

Autor: Vojtěch Doba k přečtení: 171 Komantáře: 0

Jak to s těmi tuky je? Máme se jim vyhýbat nebo naopak? 

„Strava nechť je Vaším lékem“

Hippokratův výrok, který říká, že o zdraví a nemoci rozhoduje v první řadě strava, zejména pak její kvalita.

V současné době nám jsou často nabízeny nízkotučné potraviny. Výrobci nás svojí reklamou nabádají ke kupování „zdravých“ nízkotučných potravin, které jsou mnohdy vysoce kalorické a průmyslově zpracované. Ale vypadají „zdravě“. Ve skutečnosti je to jeden z velkých výživových mýtů.

Volba tuků zásadně ovlivňuje naše zdraví. Konzumace zdravých tuků a zvýšení jejich příjmu podpoří zdraví, dlouhověkost a v neposlední řadě má efekt na úbytek tělesné váhy. Samozřejmě při konzumaci správného množství. Spolu s bílkovinami a sacharidy jsou pro náš organismus zdravé tuky zcela nezbytné.

Zlepšení zdravotního stavu organismu tedy nespočívá ve snížení příjmu tuků, ale ve volbě správných tuků. Tedy tuků bohatých na nenasycené mastné kyseliny, primárně skupin omega 3 a omega 6 jakou jsou tuky rybí nebo rostlinné oleje lisované za studena. Ty by měly tvořit 2/3 z celkového příjmu tuků a tuky společně zhruba 30% z celkového energetického příjmu. Optimální poměr omega 3 a omega 6 má například olej konopný, lněný či z vlašských ořechů. Naopak nedostatečný příjem zdravých tuků způsobuje srdečně cévní onemocnění, nervové poruchy, obezitu, cukrovku a další choroby.

Na základě vědeckých studií, národy a jedinci, kteří konzumují větší množství zdravých tuků a zároveň jedí méně bílého cukru, uzenin, bílého pečiva, limonád apod. trpí méně nemocemi. (Vědecky dokázáno, že Grónští Eskymáci, Kréťané, Japonci, kteří konzumují velké množství Omega 3 a Omega 6 mají nižší výskyt civilizačních onemocnění). 

Západní styl života zvyšuje riziko nejen srdečně cévních nemocí, rakoviny, cukrovky, ale současně stoupá výskyt duševních poruch. Není pravdou, že mozek potřebuje hlavně cukr, jakožto hlavní zdroj energie. Svaly, srdce, mozek, fungují lépe na energii vzniklé spalováním tuků a ketonech, látkách vzniklých rozkládáním tuků. Energie z tuků také vydrží déle a člověk tak nemá brzy opět pocit hladu. 

Tuk ve své čisté podobě je nejbohatším zdrojem energie.

Zdravé tuky by tedy měly být součástí jídelníčku každého z nás – jsou nejen přínosné pro tělo, ale dodávají také chuť - a ta je i pro psychickou spokojenost velmi důležitá smiley Tuků se tedy nebojte a zařaďte je do svého běžného jídelníčku.

No a v dalším článku za 14 dní se dozvíte, k čemu všemu tuky potřebujeme a co nám přináší.

Napsat komentář